Artikel: Op de boot van je leven... - Reisverslag uit Brussel, België van Kapitein Bartje - WaarBenJij.nu Artikel: Op de boot van je leven... - Reisverslag uit Brussel, België van Kapitein Bartje - WaarBenJij.nu

Artikel: Op de boot van je leven...

Door: Kapitein Bartje

Blijf op de hoogte en volg Kapitein Bartje

28 Juli 2006 | België, Brussel

Onderstaan artikel schreef ik voor een tijdschrift rond wellness, lifestile en spiritualiteit:

Op de boot van het leven

Zijn we niet allemaal dobberende scheepjes op zoek naar houvast en een doel voor ogen? Wat voelen we ons toch vaak afgescheiden en proberen met man en macht ons eigen schip drijvend te houden. De meeste mensen zijn dusdanig op overleven ingesteld dat ze geen oog hebben voor de vele mogelijkheden die zich aandienen. We hebben geleerd dat we zelfstandig moeten zijn en dat we anderen beter niet mogen storen met onze problemen. Sommigen zijn buitengewoon goed om de schijn zodanig hoog te houden dat alles goed gaat terwijl ze zinkende zijn. Het meest verbazingwekkende van dit alles is dat velen op één of andere manier liever blijven ploeteren omdat ze het gewoon geworden zijn en het vertrouwd voelt. Is het misschien ook voor jou herkenbaar dat je liever vasthoudt aan het idee dat het crisis is, dat je ziek en dat je beperkt bent. Zou het kunnen zijn dat het bedreigend voelt om in je kracht te staan, je energiek en fit te voelen?

Waar is de zin voor avontuur gebleven? Heb je het gevoel dat je in een aspect van je leven vastgelopen bent op een zandbank, wat zorgt er dan voor dat je daar blijft hangen? Ben je bang voor het onbekende? Lijken de verantwoordelijkheden die je neemt om jezelf los te wrikken zo groot dat je maar liever niets doet? Is de winst die je uit je ziekte en beperkingen haalt dan zo groot dat je ze stiekem niet los kan laten? Is er iets waar je zo'n hekel aan hebt om te doen dat je er alles aan doet om te voorkomen dat je het moet doen? Zet eens alles op een rijtje waarom je kiest om niet in je kracht en in je licht durvem te staan.

Natuurlijk is er reden genoeg om niet voor jezelf op te komen. We begrijpen je best! Er is niets verkeerd met wat voor beweegreden je ook komt om niet van je eiland los te komen. We kunnen je geen ongelijk geven. Natuurlijk kwijn je liever weg op de achtergrond dan je daar zou staan schitteren van succes. Natuurlijk ga je confrontaties liever niet aan en troost je jezelf met de gedachte dat je het zo slecht nog niet hebt. Lieverd, we zijn trots dat je het lef hebt om naar jezelf te kijken. Oordeel niet, je bent zoals je bent. Maak jezelf niet mooier, maak jezelf niet lelijker, je bent mooi zoals je bent. Je kwaliteiten en je gebreken maken jou uniek, ze zijn in de ideale verhouding om je te helpen de volgende stappen te nemen in je leven.

Verandering kan pas gebeuren vanuit acceptatie. Dit betekent dat je accepteert wie je bent, hoe onvolmaakt ook. Als je bij jezelf of bij een ander iets neutraal kan benoemen (dus zonder waardeoordeel) heeft verandering meer kans dan wanneer je iets geforceerd probeert te veranderen. Iets wat niet altijd evident is om te accepteren is dat alles wat gebeurt in je leven rechtstreeks of onrechtstreeks het gevolg is van wat je hebt gedaan en gedacht. Je oogst wat je hebt gezaaid. Velen voelen zich het slachtoffer van omstandigheden en denken dat ze niets kunnen doen aan hun situatie. Volgens hen is het leven een opeenvolging van toevalligheden. Als je dit blijft denken zal er inderdaad niet veel gaan veranderen. Het is mooi om te beseffen en te begrijpen wat je hebt uitgezonden en wat het je heeft opgebracht. Je hoeft je er niet blind op te staren, wees alleen alert welke situaties en mensen je aantrekt. Er bestaat geen kwade of negatieve energie, er is alleen een gebrek aan licht en bewustzijn. Emoties, ziekten en problemen zijn net moeilijke kinderen: Ze vragen om een liefdevolle manier van aandacht. Ze willen gezien worden. Probeer eens neutraal te benoemen wat je waarneemt. Laat je schuldgevoelens los. Je hebt niets misdaan, je had nog niet voldoende bewustzijn in je handelen en denken. Iedere dag krijgen we nieuwe kansen om te spelen en te experimenteren. We zijn hier om ervaringen op te doen, te leren en te groeien in bewustzijn. Jou berouw en inzicht kunnen schuldgevoelens volledig oplossen.

Een volgende stap om ons leven als een kapitein in goede banen te leren leiden is om goed voor ons lichaam te zorgen. Als we willen leven vanuit hart en ziel dan is het belangrijk ervoor te zorgen dat onze ziel zich thuis voelt op deze wereld in ons lichaam. Wanneer je ziel zich volledig kan incarneren in lichaam komen vele latente talenten tot ontplooiing. Kom thuis in je lichaam. Zak met je aandacht die zich meestal in je hoofd bevindt in je buik, je hara, je centrum of zwaartepunt van je lichaam, iets onder je navel. Verbind deze plek denkbeeldig met je hart. Als je gecentreerd bent laat je je niet zomaar uit je lood slaan. Dit is jou bron van kracht, energie, liefde, innerlijke rust en vrede. Het is een kwestie om je aandacht op een liefdevolle manier steeds daarnaar terug te fluiten. Sus je gedachten tot rust als een kind dat je in slaap wil sussen. Nu ben je volledig in het moment. Geniet ervan!

Het trillingsniveau van je lichaam hangt samen met dat van je bewustzijn. Als we ons voeden met voornamelijk plantaardige eiwitten komen onze cellen en dus ook ons bewustzijn gemakkelijker op een hogere trilling. Hoe breder het spectrum van waarop onze cellen kunnen resoneren, hoe meer we waar kunnen nemen. Mensen die vegetarisch of veganistisch eten worden vaak gevoeliger. De sluiers worden als het ware opgelicht. Meestal is het beter om niet al te radicaal je dieet te wijzigen tenzij voor korte tijd met een specifiek doel. Het is belangrijk dat je met je gevoeligheden om leert gaan. Je gevoeligheid kan je in de weg staan maar het kan je ook ontzettend veel opleveren. Het is zinvoller om jezelf wat af te sluiten door 'ongezonde' dingen te consumeren dan te open te staan als je daar nog niet klaar voor bent. Wees lief voor jezelf als je weer gaat roken of ongezond eten. Het is tijdelijk misschien wel de beste oplossing.

In het verleden was er een sterke dosis wilskracht nodig om op een hoger trillingsniveau te komen. Diëten en yoga-oefeningen zijn daar een mooi voorbeeld van. Er is veel goeds uit deze methoden te halen maar als we onszelf dwingen om wat dan ook te doen omdat we denken dat het goed is creëren we makkelijk een blokkade. Natuurlijk zijn er natuurkundige wetten waaraan we ons moeten houden om onze gezondheid op peil te houden. Er is alleen bijna niets zo individueel en momentsafhankelijk als voeding. Laat het idee los dat je gezond moet eten. Biovoeding hoeft niet persé gezonder voor jou te zijn want het is belangrijker hoe je eet dan wat je eet. Er is namelijk geen definitie van wat wel of niet gezond is voor jou op dit moment. Laat al je overtuigingen over wat goed en slecht is los want ze kunnen je alleen maar in de weg staan. Als je met je wilskracht jezelf dingen ontzegt of oplegt dan ga je vroeg of laat compenseren. Je doet jezelf echt tekort en dit heeft vaak geen goede gevolgen voor je ziel – lichaam samenwerking.
Iedereen heeft zijn unieke trilling. Probeer eens de voeding uit te zoeken die jouw trilling versterkt. Het maakt niet uit wat voor middel je gebruikt om die voeding te vinden. Of je nu pendelt, of probeert te voelen hoe je lichaam reageert, of je laat leiden door wat je aantrekt, laat alle vooroordelen los. Als je eet waarmee je resoneert, dan zal je met minder verzadigd zijn. Natuurlijk kan je dit ook toepassen op andere facetten in je leven. Als je op de goede plek bent op het goede moment en je je omringt met de voor jou meest resonerende mensen, dan gaat je ontwikkeling als een trein. Vergeet niet dat resonantie iets heel momentsafhankelijk is. Morgen kan het weer anders zijn. Blijf ontdekken, jezelf verrassen!

Je verbeelding is ook een vorm van realiteit. Wat je je verbeeldt kan werkelijkheid worden. Rijkdom, geluk en gezondheid is voor een groot stuk een state of mind. Sta je jezelf toe om in je droomhuis te leven? Doe niet alsof je er nog niet bent. Een vriend zei eens: “Kleed je niet naar de functie die je hebt, maar naar de functie die je wil krijgen.” Geef je geld bewust en gracieus uit, met liefde. Geef uit met de overtuiging het tienvoud te mogen ontvangen. Je bent het waard om te mogen ontvangen.

Een kapitein, zoals je bent krijgt te maken met uitdagingen. Het kan geen kwaad je in je grootsheid klein te voelen. Vertrouw op je innerlijk kompas, maar ook op je hogere begeleiding. Als je alles zelf in de hand probeert te houden geef je die hogere leiding geen kans. “Niet mijn wil, maar Uw wil geschiede”is een mooi voorbeeld van die overgave. Als mensen kunnen we met ons verfijnd gevoel voor normen en waarden niet altijd weten wat het beste is om te doen. Draag je probleem op aan het hogere. Van boven kunnen ze veel makkelijker het volledige plaatje zien dan wij hier op deze aardbol. Veel mensen ervaren hulp van boven op het moment dat ze alles geprobeerd hebben en het echt niet meer weten. Dan geven ze zich eindelijk over en kan er geholpen worden. Vraag en er zal je gegeven worden. Verbeeld je en het zal als een zaadje in het veld van mogelijkheden geplant worden. Het is nooit te laat om ten volle te leven! Ahoi!

Kapitein Bartje