Schot in de zaak - Reisverslag uit Terneuzen, Nederland van Kapitein Bartje - WaarBenJij.nu Schot in de zaak - Reisverslag uit Terneuzen, Nederland van Kapitein Bartje - WaarBenJij.nu

Schot in de zaak

Door: Kapitein Bartje

Blijf op de hoogte en volg Kapitein Bartje

24 Augustus 2006 | Nederland, Terneuzen

De dure (2000euro)vetus Bcc 2000 omvormer kan niet meer hersteld worden. Er zijn geen schema's ter beschikking waardoor niemand het ziet zitten het ding te repareren. Toen ik hem ophaalde en gelukkig voor het nazicht niets hoefde te betalen wees de technicus de ontplofte reeks transisoren aan. Ik besloot eigenhandig de reeks van 10 met bijhorende weerstandjes te vervangen. In de elektronicazaak in Terneuzen werk een vriendelijke jongeman die als zijn baas er niet is graag wat meer uitleg geeft en onderdelen wil geven. Hij kon helaas onmogelijk het typenummer van de transistoren terugvinden om te bestellen. Na een telefoontje bij vetus, die geen service meer voor het toestel geeft en zegt, weggooien die rommel kreeg ik het telefoonnummer van het bedrijf dat eerst niet meer zou bestaan en vroeger deze toestellen heeft gerepareerd. Een meneer aan de telefoon kon me kort en duidelijk vervellen met welke trasistoren ze de originele vervangen en wat er mogelijk ook nog vervangen moet worden. Ik ben al vaak teleurgesteld geweest door met elektronica te prutsen. Toen ik 11jaar was las ik al elektronicaboeken en maakte ingewikkelde schakelingen. Ik moet eerst nog zien of het gaat werken maar dan is het wel fameus hoe die bagage ineens van pas komt. Er kwamen twee elektrotechniekers langs. De motors van de schroeven zijn niet stuk maar we hebben de oorzaak nog niet gevonden waarom ze niet voldoende power krijgen. De andere kwam gewoon es even langs om over nieuwe accu's en waterpomp te praten maar ik heb daarnaast veel opgestoken. Volgens hem is de apparatuur die is gebruikt aan boord van heel goed materiaal. Voornamelijk het elektriciteitsnetwerk vraagt om moeilijkheden. Zo heeft met kabels gebruikt voor de generator die op lange termijn niet hittebestendig zijn en ook de kabels in de machinekamer leiden onder de gassen die er rondzweven. Mocht mijn omvormer het toch niet doen dan heb ik de keuze tussen 2 occasie laders voor een vierde van de prijs van een nieuwe.

Ik zou liever prachtige filosofieën over het leven schrijven in plaats van dit technische gebeuren. Dat er uit verschillende hoeken hulp komt heeft volgens mij te maken dat ik de juiste mensen heb ontmoet op het goede moment en de juiste vragen heb gesteld. Ik was de laatste tijd gespannen omdat er zoveel leuke dingen gebeurden en ik mijn aandacht niet op mijn boot kon richten. Het was blijkbaar goed om even afstand te nemen van de situatie en op het goede moment te handelen. Ik heb geleerd om af te wachten en pas toe te happen als iets echt goed voelt. Mijn tante zegt: Als ik twijfel dan doe ik het niet.

Ik zit hier ongemakkelijk onder de luifel van een winkel in de winkelstraat van Terneuzen dit alles van me af te schrijven. Het is al donker, het heeft net geregend en er loopt af en toe iemand door. Ik ga zo weer naar TOM genieten van mijn fantastisch nieuwe LED verlichting. De 16 LED lampjes die ik heb gekocht om mijn halogeen lichting te vervangen hebben een warmere tint dan de gekende koele LED verlichting. Hiermee kan ik mijn elektriciteitsverbruik tot een minimum reduceren. Fijn om te kijken naar wat er al is. Laten weer verder gaan zoals we bezig zijn, maar dan nog efficiënter, met meer vertrouwen in harmonie met de kosmische wetten.

Kapitein Bartje

  • 25 Augustus 2006 - 22:24

    Rita:

    je hebt al een heel stuk gegaan, gevaren beter, bartje, geef maar de moed niet op, ze zorgen hierboven wel voor je..

  • 23 Januari 2016 - 08:53

    Klaas Wakker:

    nadat u alle transistors had vervangen deed hij het toen weer? want ik heb hetzelfde probleem

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kapitein Bartje

Oorspronkelijk heb ik de boot gekocht om in Nederland waar ik heb gestudeerd en gewerkt te wonen. De hallucinante prijzen van vastgoed en omdat het niet aan een plaats gebonden zijn speelden mee bij de beslissing. Ik wil ook het maximum uit mijn leven halen en ga ervan uit dat een dosis avontuur het leven intenser maakt en de kansen voor persoonlijke ontwikkeling vergroot. Het meest doorslaggevende was het bruisende gevoel dat ik had als ik me op de boot concentreerde. Deze reis is eigenlijk het vervolg op verscheidene exerimenten waarbij ik onderzoek of het mogelijk is volledig te vertrouwen en te navigeren op intuitie.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 62087

Voorgaande reizen:

28 Mei 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: